Tekstbidrag fra Tor Skauli, Leif Bjørgo, Bjørn-Ove Stensbøl, Niels Jensen og kart fra Harald Olsen
Ofte spørres det om å fly på hang. Min tanke er at mange ikke har fly som passer, og man vet ikke hvor det kan skje. I denne artikkelen prøver vi å danne grunnlaget for at Flystua kan utvikle sin årlige hang-tur, slik som andre klubber har.
Aktuelle steder i Norge
Min konklusjon er, at for nykommere til hangflyving, er disse hangene ikke egnet. Men for piloter med erfaring, er alle hangene gode når forholdene klaffer og kroppen tåler det.
Hafjell
I Norge kan Hafjell brukes. Det er en vanlig fjellsti opp til varden på selve toppen, men det er nok ca. 20 min. gange. Det er bare med vind fra SSØ til SSV at det løfter, og det er ikke særlig lett å finne hang på andre vindretninger.
Lifjell
Videre har Lifjell et stort hang, Krintoskrenten, men veien opp dit er bratt og anstrengende og tiden er omtrent som for Hafjell. Det er kjent som et sted som passer til sommerens solgangsbris, men blir det for mye VSV, så går det ikke.
Vegglifjell
Så har jeg nå sjekket hanget på Vegglifjell, Rollag, på Tinn-veien over fjellet. Det er et vesthang, men tåler litt VSØ. Derfor kan dager med solgangsbris være aktuelle, litt utpå dagen, og ellers for dager med ren vestavind. Veien opp fra parkeringsplassen er ikke lang, men litt bratt og steinete i ca 10 min.
Hanstholm
Leif Bjørgos tips til type fly
KATEGORI 1
Ett fly, typisk EPP eller annen foam sak til oppvarming, kanskje testing av hang/vind og generell tullflyving på kvelden etc. Easyglider, Junior S, Radian eller lignende er også veldig gode fly å ha med. Med Elektro motor gir de god trygghet dersom vinden blir borte, og det er modeller folk ofte har. Alt av foam Seilfly passer fint. Selv har jeg en del modeller fra Leading Edge Gliders men de er mer spesialiserte. Combat vinger passer også inn i denne gruppen. Disse er meget populære, billige fly som flyr bra, er lette å reparere og morsomme. Om hangvinden er svak, kan man prøve seg på hang og redde seg med motor. På vindstille tider kan man fly som vanlig. Egenkonstruksjoner kan testes. Leif Bjørgo tilbyr å skjære isoporkjerner til pilvinger, om du kommer med egnet skum!
Et lite utvalg modeller:
- Smallsize: UMX Radian BNF – UMX Whipit DLG BNF Basic
- Elefun: X-UAV Boomerang Bangarang ARF – RCF Crack Wing Kit – Multiplex Shark RR
- Norwegian Modellers: Hype Funtastic ARF
- Torbjørn & Kåre: MS Swift
KATEGORI 2
En 1.5 meter, lett som mulig. For tiden er min en Jaro Muller Mini Elipse. Knall bra modeller som flyr i alt fra 2-3 m/s. Jeg har flydd disse 1.5 meter modellene i opptill 15 m/s men det er hårete… dette er den viktigste modellen for meg å ha med da den flyr i nesten alt.
1.5 meters modeller går det ann å finne mye brukt også. Gode navn å se etter er Mini Elipse, Mini Corrado, Fredy (denne er litt tung, trenger litt mer vind enn de andre), Topplight standard, og Arthobby (flere modeller i 1.5 meter størrelse)
Et lite utvalg modeller (små elektrofly, parkfly, pilvinger, moro-fly):
- Art Hobby: Falco-V
- Elefun: TopModel Swish
- HobbyKing: Speedy Composite EP Performance Glider – Wraith-1200 Composite V-Tail Slope Soarer
- Fra Smallsize: Adagio 280 BNF Basic with AS3X
- Pichler: Vagabond EPP
- South Coast Sailplanes: Bladeer
- Die Fliegermanufaktur: Toplight Standard
- XModels: Blade DS Xtreme
- DSModel: Ocelot
KATEGORI 3
En slope Racer, i mitt tilfelle en Opus 3xDS. Dette er en Farts maskin, som har mulighet for ballast etc. denne flyr når det blåser mye… vet egentlig ikke hvor mye vind den tåler enda, men den klarer seg uten ballast i opp mot 20 m/s. dette er ikke ett fly for nybegynnere på hang da den er krevende å fly.
Et lite utvalg modeller:
- Skip Miller: Opus
- Torbjørn & Kåre: Ocelot Glassfibermodell
- HobbyKing: Salangane – All composite
- eFlight.ch: Predator III
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.