Reisebrev fra Hanstholm

Reisebrev, Hanstholmturen september 2014

Det hele begynte etter mye ”mas” og hentydninger til et sted som var noe helt spesielt, nesten av en annen verden. Stedet det snakkes om, selv i de mest ugjestmilde plassene her hjemme i Norge, heter Hanstholm, og ligger i Danmark. Dette med at det er gøy og være norsk i Danmark er en lenge overlevd myte, med et stort snev av sannhet i seg.

Vi kjenner de fleste til, dansk snaps, sildebord, og ”kold” bayer. Mange har reist med sine barn, en svett sommerkveld, nedover til en eller annen sommerattraksjon, for eksempel legoland. Nei, vi tenker ikke bare på ”Løkken”, og da kanskje ikke med sine barn på slep..!

Fine forhold!
Fine forhold!

Selv den mest ihuga rc-motorflyger, har når fuelduften legger seg, svake rykninger kroppen, dette er klare tegn på et startende syndrom, hangflygeren.

Hangflygeren kom krypende ut av sin mørke hule, etter st. hans engang etter at fjell- og strandturistene hadde reist hjem i sine polerte biler. Endelig var tiden kommet, etter timesvis med studering av ørn og andre innlands- og kystmåker. Sender- og mottager batteri var sprekkeferdig ladet, sterk kaffe, og nypusset modell. Fotvinkelen var meget viktig, men like viktig var rekkeviddetest og kastearmens vinkel. Sett utifra en modell av en romersk kastemaskin, avbrytes nesten kastet av modellen, når kroppen til hangflygeren ligger parallelt med hangkanten. Det hele avbrytes med et brøl, selv en vektløfter verdig, idet modellen forlater hånden, og fortsetter ut i den ville og barske natur, helst i fri luft.

Niels Jensen klar for å fly!
Niels Jensen klar for å fly!

Det var noe av dette jeg så for meg når Niels Jensen, spurte for gang nr. ca. 100, når reiser vi til Hanstholm? Plutselig kom det litt nærme, fridager på jobben var ordnet, men en skikkelig hangmodell hadde jeg ikke. Vel, flymodeller har jeg ulike typer av, både seil- og motorfly, men en slik komposittmodell, som de tøffe hangflygerne svinger seg med, det manglet jeg. Ikke noe problem, sa Niels, jeg har to stk. ”Fredy”, en flott modell ifra www.rc-seilflysport.no.

"Fredy" er en fin modell for hang!
“Fredy” er en fin modell for hang!

Du får den ene for en billig penge, så nå kan du dra hjem å pakke, vi reiser torsdag morgen. Niels hadde ordnet med hytte på Hanstholm camping, da det var fullt på Vigsø Feriecenter. Båtbillett var også fikset, båten seiler ifra Larvik kl. 08.00, torsdag morgen. Bilen ble pakket ferdig onsdag kveld, torsdag morgen kl. 04.00, dro vi fra Oslo. Trøtte i tryne, men Coca-Cola og pølse på en bensinstasjon, hjalp til. Nedover mot Larvik bar det, klare i blikket, men hodet og sjela var allerede underveis til Hanstholm, noen vil kanskje si, på hangkanten allerede. Hangflyging, bare ordet maner til spenning, det var kanskje to litt småtrøtte modellflygere som trillet i land i Hirtshals, etter en fin fergetur på ca. 3 timer og 45 minutter, med Colorline`s superspeed ifra Larvik.

Flotte omgivelser på Hanstholm!
Flotte omgivelser på Hanstholm!

Etter en grei biltur nedover til Hanstholm, litt proviantering ble raskt unnagjort, raskt innom campinghytta, og ut på nærmeste hang bar det. Det var litt skumring, men jeg må bare fly, sa Niels, selv var jeg turist den første dagen. Inntrykket var mektig, flotte hang så langt du kunne se, jeg følte suget, selv etter et fravær på ca. 25 år, fra sikkelig hangflyging, var suget der. Dagen etter, jeg kaster, du flyr, sa Niels, plutselig var jeg kastet ut i en hengemyr av følelser. Knærne skalv som kastanjetter, kroppen lett fremoverbøyd, pusten var helt fraværende, de første minuttene, plutselig kommer det fra Niels, du må huske på å puste. Den første turen med ”Fredy”, var kort, men veldig bra.

Bjørn-Ove Stensbøl på hangkanten
Bjørn-Ove Stensbøl på hangkanten

En trygg spotter i Niels, gjorde landingen mye lettere, ”Fyrhanget” må læres. Dette hanget er veldig greit å fly på, men det er greit å ha en spotter, første turen. Her kan du kjøre bil helt frem til hangkanten. Modell og flyger var like hele, selv om knærne sikkert slo ut på richters skala. Flere turer ble det, og roligere ble jeg, etter hvert dukket urhangflygeren opp i meg igjen, den hadde bare ligget i dvale. Når kvelden kom, var det vanskelig å lukke munnen pga. det store smilet. Dagen etter, skulle vi prøve flyging nede ved stranden, sandblåsing blir et nytt begrep etter det. Nei sa Niels, han så på kartet, vi reiser til Bovbjerg fyr. Det tar en liten stund, men vent å se. Nede ved Bovbjerg fyr blåste det ca. 27 m/sek. i kastene, men stødig på ca. 19 – 20 m/sek. Jeg flyr først, sa Niels, ok, han har fløyet her før. For en opplevelse, du ble nesten med ut, når modellen skulle kastes. Raske 8-talls legger og stup med etterfølgende vertikal roll tre ganger oppover, vakkert sa jeg, stille. Nå var det landing, raskt rundt, finale mot vinden, flaps ut, sett modell ned med en gang. Du rekker ikke å angre her, da havner du i rotorvinden bak hanget, sa Niels.

Niels ute å flyr!
Niels ute å flyr!

Endelig min tur, Niels kaster modellen, oppover stiger flyet, så sving til venstre, og vi er i gang. For en opplevelse, større enn dette blir det ikke, helt utrolig. Flyet går som en kule, det suser og viner, der det seiler forbi, 200 km/t, ikke noe problem, bare moro. Etter noen raske øvelser, er det landing, raskt rundt, inn på finale, ut med flaps, sett ned modellen, nydelig!

Nå må vi ha noe mat, ellers tror jeg du må binde meg fast, dette var helt rått Niels! God mat med drikke ble fortært på en koselig kafe, laget i fyrvokterboligen ved Bovbjerg fyr, Hit skal vi tilbake, bare dette var verdt turen til Danmark. De neste dagene, var det ”Fyrhanget” inne ved Hanstholm som ble vår base. Her var det kort vei til ”fergegrillen”, en kafe nede ved Hanstholm havn, med god mat og god service. Lunch ble foretatt her nesten hver dag. Dagene går fort i hyggelig lag, vi traff både andre norske og tyske modellflygere, vi fikk til og med oss, en grillaften på campingplassen, før hjemreise.

Søndag, kveld reiste vi fra Hirtshals, og kl. 02.00, natt til mandag, rullet vi i land i Larvik, fulle av inntrykk. Nå sovner du ikke sa Niels, vi skal helt til Oslo. Klokken ble ca. 04.00, på morgenkvisten, da jeg pakket ut av bilen til Niels, kl. 07.00, stilte jeg på jobb, overtid ble det også den kvelden. Hva gjør man ikke, når det er ca. 25 år, siden en skikkelig hangtur, vel en ting er sikkert, det blir ikke 25 år til neste gang, nå har du lokket frem hangflygeren i meg igjen, tusen takk Niels, gleder meg til neste tur, da gjerne med flere. En viktig ting, de fleste hang rundt Hanstholm området, kan du kjøre bil helt frem til hangkanten, og for mange er dette veldig kjekt, lykke til!

Hilsen Bjørn-Ove Stensbøl

Vedlegg: bilder fra hang, flygere, flytyper, Bovbjerg fyr, og en dansk modellflyklubb!